Friday, February 15, 2008

η ξαδέλφη μου η Ελλάδα


Ο/Η Miranda P. είπε...
Για να μην παρεξηγούμαι:

με το πρώτο μου σχόλιο ήθελα να καυτηριάσω τη λογική του άρθρου που ήταν επιθετική δίχως ίχνος διάθεσης αυτογνωσίας.

Φυσικά και στο γειτονικό υπό διαμόρφωση κρατικό μόρφωμα επικρατεί άκρατος μεγαλοϊδεατισμός και εξαπάτηση των ανθρώπων ως προς τα ζητούμενα συγκρότησης μιας συλλογικής ταυτότητας στον σύγχρονο κόσμο.

Από την άλλη, η φάρσα αυτή θεωρώ ότι αποτελεί επανάληψη της ιστορίας που έχουμε βιώσει στην Ελλάδα και... ακόμη δεν ελέγχεται. Δέστε την παραφορά με την οποία αντέδρασε η κοινωνία μας και οι επίσημοι φορείς σε σχέση με το γνωστό βιβλίο της Ιστορίας. Είμαστε ανασφαλείς στο βαθμό που η συλλογική ταυτότητά μας βασίζεται σε παρελθοντολογικούς μύθους και όχι σε ένα δυναμικό γίγνεσθαι.

Η υποκρισία που χαρακτηρίζει την επίσημη κυβέρνηση της χώρας μας, είναι η υποκρισία από την οποία διακατέχεται η κοινωνία μας. Ο φόβος της αλλαγής, η συντήρηση, η αποσιώπηση της διαφορετικότητας, η βάπτιση και αλλαγή ονόματος των Αλβανών εργατών προκειμένου να ταιριάξουν στο στερεότυπο, ο σεξισμός δίχως όρια, οι αλλοτριωμένες μειωνότητες, οι ανύπαρκτοι εξαρτημένοι της Ομόνοιας, το κουτσομπολιό στη θέση του δημόσιου λόγου... Όλα αυτά τα συμπτώματα ενός γκέτο, σχετίζονται με το φόβο και την άμυνα απέναντι στην πραγματικότητα.

Το Μακεδονικό είναι ένα "σπυρί", αλλά η αρρώστεια είναι βαθύτερη. Είναι η έλλειψη πολιτικού ρεαλισμού, η ανικανότητα έκθεσης των προβλημάτων στην κοινωνία και η ανάληψη δεσμευτικού διαλόγου ανάμεσα στους κοινωνικούς παίχτες.

Καταναλωθήκαμε σε υπερβολές για την δημιουργία εντυπώσεων. Δακρύσαμε για το μεγαλείο της χώρας μας εν μέσω ποδοσφαιρικών και Ολυμπιακών θριάμβων, διψασμένοι για επιβεβαίωση. Τί δακρύβρεχτο και συναισθηματικό έργο!

Δεν νοιαστήκαμε για τους λογαριασμούς που έπονται. Μας ένοιαζε κυρίως να μας δουν οι άλλοι ντυμένους με την βραδυνή τουαλέτα, να λαμπυρίζουν οι παγιέτες στα φώτα των πολυελαίων.

Θυμάμαι μια ξαδέρφη μου που τώρα ζει με αντικαταθλιπτικά, πως πάσχιζε να δειχτεί αγοράζοντας μοντέρνα ρούχα (εποχή '70). Πως χαλούσε ότι είχε και δεν είχε σε στολίδια, προκειμένου να φαντάζει επιθυμητή. Ακολούθησαν αποτυχημένοι γάμοι, κηδείες και μια λαμπρή κόρη! Ω, το θαύμα. Ένα εξαιρετικό νέο κορίτσι που μέσα από τα τραύματα κατάφερε να τελειώσει την Αρχαιολογία, επιβίωσε ως εθελόντρια σε κάποιο οργανισμό -επί δύο χρόνια!- προκειμένου να βελτιώσει το βιογραφικό της και αγωνίζεται σήμερα να βρει λεφτά για ένα μεταπτυχιακό στην Αγγλία. Στην Αγγλία... (στο βάθος, η μαμά Ελλάδα κλαψουρίζει την ίδια ώρα, φωνάζει ότι δεν την αγαπάει κανείς και ζητά περισσότερα αντικαταθλιπτικά.)

Ο ναρκισσισμός είναι το πρόβλημα αγαπητοί φίλοι!
Και ο ναρκισσισμός δεν υποχωρεί χωρίς πολιτικοποίηση μέχρι το μεδούλι, χωρίς μόρφωση, χωρίς στροφή προς την πραγματικότητα.
Συμφωνείτε;
Και αν συμφωνείτε, τί πιστεύετε ότι είναι πιο σημαντικό; Να βρίζουμε τους Σκοπιανούς που θέλουν να μας μοιάσουν, ή να κοιτάξουμε τα μούτρα μας στον καθρέφτη και να δούμε ποιοι είμαστε, ποιά είναι τα δυνατά και ποια τα αδύνατα σημεία μας, ποιες οι προοπτικές μας...

Δεν είναι πιο σημαντικό να κάνουμε επείγουσα στροφή προς το μέλλον;

Γιατί χαντακώνουμε τους πιο ταλαντούχους νέους μας, γιατί τους διώχνουμε ελλείψει ευκαιριών, έρευνας, επενδύσεων σε δυναμικούς τομείς, ελλείψει πίστης στην πρωτοπορία κάθε είδους;

Αυτή τη στιγμή, έχω την αίσθηση ότι ζούμε μια κορύφωση όλου αυτού του ψυχοκοινωνικού δράματος. Φοβούμαι ότι η πορεία που ακολουθούμε μας επιφυλάσσει κι άλλα τραύματα τύπου "μικρασιατική καταστροφή", "χούντα", "μαύρο 89", ή σμήνη σχετικά ελεγχόμενων αναταράξεων (όπως αναλογεί σε ένα πιο σταθερό κράτος που ανήκει στην Ευρωπαϊκή ένωση). Όμως το μέλλον είναι άδηλο.

Για να αποφύγουμε τα χειρότερα, πρέπει να ενεργοποιήσουμε τα πολιτικά μας αντανακλαστικά.
Αργούμε φίλοι μου, αργούμε!

Όταν εξελέγη η κυβέρνηση Καραμανλή την πρώτη φορά, ένοιωσα να γκρεμίζεται μέσα μου η ελπίδα ότι η κοινωνία μας ήθελε πάση θυσία να προχωρήσει στον εκσυγχρονισμό. Το Πασόκ, όπως αποδείχτηκε, ήταν βυθισμένο στον κυβερνητισμό και υπήρχε μεγάλη διαφθορά, όμως η κοινωνική ατζέντα ήταν σε κάποια σημεία ξεκάθαρη. Ο Σημίτης ήταν αντίθετος στον ψυχισμό του "Ελλάς Ελλήνων Χριστιανών" -αν μη τι άλλο- ... εννοώ, ότι ως γνωστόν, ο Σημίτης είχε εκσυγχρονιστική ατζέντα. Αυτό ήταν κάτι που μάλλον ήταν καλό να συνεχιστεί, αλλά κυρίως να επεκταθεί και να συμπεριλάβει την κριτική και τις διορθώσεις που αναλογούν σε ένα τέτοιο εγχείρημα.
Προφανώς, δεν ήταν εφικτό. Υπήρχε η απόσταση, το χάσμα, η χαίνουσα πληγή μιας δεξιάς, αντιφιλελεύθερης, παραδοσιακής Ελλάδας που για να συμβαδίσει, χρειαζόταν να έρθει και πάλι στο προσκήνιο, να κάνει την δημόσια ψυχανάλυση που είχε ανάγκη. Και αυτό παρακολουθούμε.

Είναι επίπονο να βλέπεις τις διεργασίες αυτές. Είναι επίπονο να συνειδητοποιείς στο βάθος ότι το πρόβλημά μας σχετίζεται και με το γηραιόν της κοινωνίας μας. Οι νέοι είναι λίγοι και οι παλιοί είναι παντού στις θέσεις εξουσίας. Το όλο σύστημα δεν ανανεώνεται. Οι μετανάστες μας δεν έχουν πολιτικά δικαιώματα, δεν είναι μέρος της πολιτικής διαδικασίας ακόμη. Έτσι, δεν μπορούν να συνεισφέρουν.

Απέχει πολύ ακόμη η μέρα που οι μετανάστες μας θα παίρνουν πολιτικά αξιώματα και πρωτοβουλίες ανανέωσης.
Η πολυπολιτισμική και ανανεωτική Ελλάδα, που δεν θα τρέμει την "Μακεδονία" γιατί θα την έχει εντάξει στο δίκτυο των πανεπιστημίων της, στο δίκτυο της έρευνας, της τεχνολογικής πρωτοπορίας, στο ευρύτερο δίκτυο μιας συλλογικής δυναμικής δίχως σύνορα... η "μετα-Ελλάδα", είναι ακόμη ένα όνειρο και πιθανά, ένα όνειρο που δεν θα πραγματοποιηθεί.

Ίσως, το μέλλον αυτής της χώρας να είναι να συρρικνωθεί σε ένα είδος κλαμπ Μεντιτερανέ και καζίνο, χώρος αδιαφανούς συνδιαλλαγής, πολιτικά ανύπαρκτος... περιθωριακή, ξενοδοχειακή μονάδα, δορυφόρος της Ευρώπης και ενεργούμενο, την ίδια στιγμή που η Τουρκία με ένα δυναμικό νεαρό πληθυσμό θα μετατρέπεται σε δυναμικό κέντρο εξελίξεων. Δεν ξέρω.

Εν πάση περιπτώσει, προκειμένου να επαληθευτεί το καλό σενάριο, επείγει μια μεταρρύθμιση που να βάζει τους νέους στο πολιτικό παιχνίδι με ΠΛΗΡΕΙΣ ΕΥΘΥΝΕΣ, να εισάγει τους νέους στο οικονομικό παιχνίδι του ρίσκου και της ανταμοιβής, να εισάγει τους μετανάστες στην πολιτική μας ζωή και να αποκομματικοποιεί την εκπαίδευση. Γρήγορα.

Comment by Miranda P. on press-gr.blogspot.com : 15 Φεβρουάριος 2008 4:01 μμ

No comments:

Πηγή έμπνευσης: http://www.tvxs.gr/v12751

Το παρακάτω άρθρο αποτελεί ακόμη μια προσφορά στο μέλλον της πατρίδας μας (heimat)

Εμβόλιμη εισαγωγή/σύνοψη:
Βρίσκω αλλού ξημερωμένο όποιον δεν αντιλαμβάνεται την ανάγκη της βιωματικής σύνδεσης ανάμεσα στον τραγουδοποιό ή λαϊκό μουσικό και τον κόσμο. Η Lhasa τραγουδά σε δυο τρεις γλώσσες, αλλά είναι όλες δικές της, έχει ζήσει και ζει μέσα σε αυτές τις γλώσσες. Από την άλλη, η Αρβανιτάκη για παράδειγμα αγγίζει πολλούς ανθρώπους που δεν καταλαβαίνουν ελληνικά. Γιατί; Μα βέβαια, επειδή δεν μαϊμουδίζει, αλλά έχει αυθεντική φωνή που συχνά υπερβαίνει τα γλωσσικά και πολιτισμικά σύνορα, κάτι που ισχύει για κάθε μουσικό που έχει τα πόδια του στη γη, στο συγκεκριμένο, σε κάποιο πραγματικό τόπο. Από μια τέτοια στέρεη βάση μπορείς να ξεκινήσεις για να κάνεις όλων των ειδών τα πειράματα, αλλά προϋπόθεση είναι να αναγνωρίσεις το έδαφος όπου πατάς. Όλα τα υπόλοιπα είναι συμπώματα μιμητισμού, ναρκισιστικά πειράματα στο κενό.


...Λοιπόν, συνήθως δεν γίνομαι bitchy,
αλλά, επειδή έχει παραγίνει το πράγμα με την φόρα γε-γε των πολιτισμικών παραγωγών με όνειρα διεθνούς μεγαλείου (optional κομπολόϊ ή φράτζα) που χουρχουρίζουν ανοιχτόστομα καταπίνοντας το τελευταίο αφόδευμα του ΝΜΕ* αν βγαίνει ακόμα η χαζοφυλλάδα και καταντήσαμε τη Μόνικα ανίκανη να ψελλίσει το όνομά της χωρίς proforah... ήθελα να σας πω ότι τα αγγλοκεντρικά γκρουπάκια ψιλοανακατέβουν τη σούπα των υπολειμμάτων από τις προηγούμενες δεκαετίες της naive έκφρασης (λουλούδια, από τ'αυτιά ως την κωλότσεπη του Μόρισσι...), όταν ακόμη η κουλτούρα έβγαινε κυρίως από την μεταμοντέρνα Δύση και νομίζαμε ότι αυτή η μαυρίλα, η παραφορά, η θλίψη που ψυχανεμιζόταν το τέλος της ηγεμονίας της, αποτελούσε κοσμικό επιφαινόμενο, αυτό που οι φιλόσοφοι ονομάζουν "universal".

Η ποπ κουλτούρα βεβαίως βεβαίως, αργοπορώντας όσο έμενε κυρίαρχη η ΤV και με απίστευτη επιτάχυνση (να μη σκεφτώ καν τι γίνεται πια, στα χρόνια του Web2), έφτασε αισίως στον τοίχο του φυσικού ήχου, στον θόρυβο, στην απρόσωπη κυβερνοποπ, στα τυχαία ηχητικά συμβάντα... ξεπήδησαν οι πραγματικά ζωντανές και αυτονομημένες σκηνές fusion από την Βαρκελώνη μέχρι τη Λαχώρη και το Τόκυο. Πήρε φωτιά το τοπίο, εξατμίστηκε όλο. Και κολυμπάμε πια σε αυτό το ψυχονέφος... κολυμπάμε δίχως υποχρεώσεις σε άλλον πέρα από τη συνείδησή μας, σίγουρα δίχως σιγουριά, δίχως γνώση που να μην επιδέχεται αμφισβήτηση.

Έρχονται τώρα καθυστερημένα κάποιοι νοσταλγοί του μαζικού ροκ και της αυθεντίας... (οι λάτρεις του μπλε χαπιού) να μας πουλήσουν φούμαρα για μεταξωτές κορδέλλες. Nice old expression. Το ίδιο κάνουν και τα έμο υβρίδια, δεν λέω. Αρσενικό και θηλυκό, γιν γιαν. Nαι, ήθελα λοιπόν να πω, ότι it's OK, όποιος θέλει να πληρώσει για να χαζέψει τους περιφερόμενους με το τελευταίο χιτάκι, σιντάκι, ποντκαστάκι κλπ, ...it's OK, όποιος θέλει θα το κάνει και θα κατεβάσει και μερικές μπύρες και από κει και πέρα θα του αρέσει ότι κι αν κουδουνίζει μέσα στα αυτιά του, όπως γινόταν πάντα. Όμως, μη μας ζαλίζετε άλλο με το τελευταίο trend se agglikia glwssa... υπερθεματίζοντας αναίσχυντα! Γιατί εκεί που βρεθήκαμε ο κόσμος σήμερα... Τί αξίζει να ακούει κανείς;
Τί, πώς, πού...

Αφού μπορεί να κάνει remix κανείς την ίδια του τη ζωή, σερφάροντας στα δαιδαλώδη φιορδ με Σομαλούς και άλλους πειρατές, μαθαίνοντας καθημερινά κόλπα και ρουφώντας την μεμοραμπίλια που σέρνεται άπλετη στο διαδίκτυο: να βρίσκεται με τους φίλους του (επιτρέψτε μου: Gal Kosta, Shostakovich, Bliki Circus, Edgard Varèse, 武満徹, Henryk Górecki, Nusrat Fateh Ali Khan u know what I mean) ή μόνη/ος, με ένα καλό ζευγάρι ηχεία και να απολαμβάνει σύμμεικτα περιβάλλοντα, βιολογικών φρούτων με κρασί, πνοές φρέσκου αέρα, ησυχίας, ένα κίτρινο βιβλίο μέχρι να δύσει ο ήλιος και άμα λάχει, έναν υπνάκο, ακόμη και γιόγκα.

Κοινώς,
το τί σαρώνει την υφήλιο (πέρα από τη βλακεία),
το τι είναι διάφανο με υψηλές προδιαγραφές (πέρα από την κουνουπιέρα μου),
το τι αποτελεί ρευστό μεθυστικό ρόφημα (πέρα από το τσάι Ντε Νι) και
το τι είναι ασεβές (πέρα από την άρνηση να παραμυθιαστούμε κατά παραγγελία),

τα τέσσερα ως άνω και πολλά άλλα, αποτελούν σειρά ερωτημάτων που επιδέχονται πολλαπλές λύσεις, κατά τρόπο που αν ήταν πολυώνυμο δεν θα είχε απαραίτητα γραφική παράσταση συγκλίνουσα στα γκισέ κάποιου διασκεδαστηρίου ή άλλης νυχτερινής πίστας.

Καλή τύχη σε όλα τα παιδιά, καλή προσγείωση στα έπεα**.




*νάσιοναλ μιούζικαλ εξπρές
**πτερόεντα