Tuesday, February 19, 2008

Σχόλιο της Μιράντας για Λαζόπουλο και πολιτιστική πολιτική ευρύτερα;


Ο/Η Ανώνυμος (?) είπε...



Ο Κος Λαζόπουλος είναι μέσα σε κάποια όρια "αξιοπρέπειας" τα οποία του επιτρέπουν να παίρνει νούμερα. Παραμένει συντηρητικός και υποκριτής σε σχέση με τα ζητήματα του σήμερα. Δεν πιστεύει στη χειραφέτηση των διαφορετικοτήτων, ούτε επιθυμεί την χειραφέτηση των χιλιάδων γκετοποιημένων ομοφυλόφιλων της Ελληνικής κοινωνίας. Τέτοιες κοινωνικές εξελίξεις θα του στερούσαν το υλικό του.


Στην παρούσα συγκυρία, οποιαδήποτε μνεία βαθύτερων πολιτικοκοινωνικών θεμάτων που άπτονται της βιοπολιτικής, θα τον καθιστούσε επικίνδυνο, ξένο και θα υπόσκαπτε το λαοφιλές προφίλ του. Άρα, επιλέγει το ξεπούλημα της διαφορετικότητας χάριν της αποδοχής. Φαντάζομαι αυτό μπορεί, αυτό κάνει.


Στο πλαίσιο της επιθεωρησιακής του σάτιρας, κάνει επιλογές εν γνώσει του, εφ'όσον δεν θα άντεχε το κράξιμο και την απόρριψη που θα εισέπραττε από τον σεξιστή και βαθειά συντηρητικό λαό της τηλεόρασης.


Το χιούμορ του σίγουρα λειτουργεί σε πολλές περιπτώσεις. Αυτό δεν τον κάνει ριζοσπάστη ή τίμιο. Τον κάνει πλακατζή, χαβαλέ, ισορροπιστή και τέλος πάντων κάτι σαν τον τρελό του χωριού που υποτίθεται ότι λέει την αλήθεια, τον κλόουν της παρέας.


Την ιδιωτική του ζωή την εξυπηρετεί όμως δίχως άλλο, αφήνοντας σε δεύτερη μοίρα το δημόσιο ήθος. Το ήθος που επικαλείται δεν είναι παρά ένας μέσος όρος που αφήνει απ'έξω την σκληρή πραγματικότητα της βιοπολιτικής. Ξέρετε Κε Λαζόπουλε, στην εποχή μας, τα φύλα και οι ανθρώπινες ταυτότητες δεν είναι ορισμένα με διάταγμα από τον ουρανό. Οι καλές προθέσεις και οι ορμόνες μας δεν φτάνουν για να δώσουν νόημα και βάση στη ζωή μας. Εδώ και χρόνια τίθενται ερωτήματα σε επίπεδο Women's studies, Queer studies, Slavery, Native, African, World History and Economics, Ethnology, Robotics and artificial intelligence και βέβαια από την γενετική, τη στατιστική, τη φυσική, την τέχνη και τις ενδιάμεσες μορφές σκέψης και δράσης.


Όταν ο Κος Λαζόπουλος "ξυνόταν και κουνιόταν", άλλοι έκαναν αλλαγή φύλου και τρίτοι εμφύτευαν τεχνητά μέλη για λόγους πειραματισμού (και όχι για να επιβιώσουν στο πεζοδρόμιο ή στην τηλεόραση).

Κάποιοι άλλοι είχαν ήδη προχωρήσει σε μυθιστορίες για κοινωνίες με βιομηχανοποιημένη αναπαραγωγή.


Η σάτιρα δεν έχει φαντασία και εμβέλεια πέραν του χωριού μας;


Το ρίσκο είναι ένα σοβαρό ζήτημα και δεν είμαστε όλοι σε θέση να ρισκάρουμε την καλοπέρασή μας και την εκτίμηση των συγχωριανών μας.

Ο κύριος Λαζόπουλος ρίσκαρε μέχρι εκεί που μπορούσε και επιδίωξε την αποδοχή του κόσμου που καταλαβαίνει. Θα είχε ρισκάρει παραπάνω, αν είχε τη δύναμη και την ευφυία. Όμως τότε, θα ήταν σημαντικός ερευνητής και όχι σταρ. Συνήθως, οι πρωτοπόροι δεν είναι λαοφιλείς.


Από την άλλη, είναι υπερβολικό να του καταλογίζουμε το προπατορικό αμάρτημα. Δεν είναι τόσο σημαντικός όσο τον κάνετε να μοιάζει. Εκτός αν κρίνετε τους ανθρώπους και το βάρος τους με βάση τις τηλεμετρήσεις. Το πρόβλημα είναι η παιδεία και η πολιτική ευρύτερα.


Αν καθόσαστε κολλημένοι στην οθόνη σας και βλέπετε τον Κο Λαζόπουλο, αυτό είναι δικό σας πρόβλημα. Ασχοληθείτε με κάτι άλλο. Ένας ακόμη περιθωριακός και δειλός νάρκισσος (υποκειμενική εκτίμηση) δεν αξίζει περισσότερη κριτική από τον κάθε ψεύτη πολιτικό, τον κάθε ανίκανο γραφειοκράτη. Κι ο Κος Δ. Παπαϊωάννου, παρά τις πρώτες δουλειές του που έδιναν υπόσχεση για κάτι άλλο, αποδείχθηκε ιδιαίτερα κονφορμιστής, αλλά παραμένει εντυπωσιακά έντεχνος. Ως εκ τούτου, δεν ακούστηκε ποτέ κριτική για την κατεύθυνση που έχει πάρει σε επίπεδο πολιτικής και διεκδίκησης αμοιβών. Είναι μια χαρά συστεμικός και εξυπηρέτησε την μεγαλοϊδεατική Ελλάδα στη διάρκεια των Ολυμπιακών αγώνων, βγάζοντάς μας ασπροπρόσωπους με την απείρου κάλλους παραγωγή που συνδύασε το κιτς με τα στερεότυπα και κάποιες προδιαγραφές υψηλής τέχνης. Από πίσω, ένα σωρό ναρκισσισμός και στοιχεία συναισθηματικής υπερβολής. Μορφολογικά, ένα σωρό μιμήσεις και ωραιοπαθής εμμονή σε προσωπικά παραμύθια/παραμυθιάσματα. Κατά τα άλλα, έχουμε ζήσει στη Δύση την αποδόμηση και τον μεταμοντερνισμό...

Αλλά, γιατί τάχα θα έπρεπε ο Κος Παπαϊωάννου να κάνει κάτι άλλο από αυτό που μπορεί και του βγαίνει;

Από την άλλη, είναι πολιτικά επιλήψιμο πως κάποιοι μεθοδεύουν μονοπωλιακές σχέσεις με το κράτος και το χρήμα (τρόπον τινά κατασκευάζουν βίλλες και παράνομα) με οδηγό την προσωπική τους επικράτηση μέσα στο καταπατημένο τοπίο του πολιτισμού. Η διαφάνεια λείπει και εδώ.



Η μόνη λύση θα ήταν η ανάληψη ευθύνης από τον εκάστοτε υπεύθυνο διαχειριστή των πολιτιστικών κονδυλίων και η διάθεσή τους με τρόπο μεροληπτικό μεν, δηλαδή, εκπονώντας και αναπτύσσοντας συγκεκριμένη πολιτιστική πολιτική, η οποία όμως να κρίνεται κάθε τέσσερα χρόνια με κάποιο τρόπο που να ξεπερνά μικροσκοπιμότητες.
Αυτό που θέλω να πω, είναι ότι κατά τη γνώμη μου, η εκπόνηση και πραγμάτωση πολιτιστικής πολιτικής είναι έργο τέχνης. Άρα, δεν μπορεί να παραδίνεται σε Κους Βουλγαράκηδες και παρόμοιους γραφειοκράτες. Χρειάζεται μια ομάδα, με κάποιον υπεύθυνο και συνολική ευθύνη τετραετίας τουλάχιστον, που να αλλάζει μετά. Περίπου όπως γίνεται σε κάποιες μεγάλες διοργανώσεις (μπιενάλε Βενετίας, η αντίστοιχες διοργανώσεις στη Γερμανία κ.λπ.)

Εν πάση περιπτώσει, δίνουμε στην τηλεόραση μεγάλη σημασία, δυστυχώς, γι'αυτό και μιλάμε μόνο για τους σταρ αυτού του μέσου (που έχει συγκριθεί και με θρησκεία).

Βέβαια, δεν μπορώ να μην συμφωνήσω ότι είναι σκάνδαλο να δίνονται τόσα χρήματα σε μετριότατους τύπους που κατασκευάζουν φολκλόρ μπαρούφες. Η αισθητική της τηλεόρασης θριαμβεύει παντού. Τα πλήθη καταναλώνουν τοξικό φαστ φουντ με συστατικά αριστερού συναισθηματισμού και δεξιάς λίγδας. Όμως και ο Αβραμόπουλος έφτιαχνε κιτς προτομές αρχαιοπρεπούς γελοιότητας και συνεχίζει απτόητος. Τί κάνει κανείς μέσα σε αυτή την ανοησία;

Υπομονή, δουλειά, απόσταση και περισσότερη δουλειά, καλλιέργεια σχέσεων με σοβαρούς παίκτες στον πολιτισμό και την έρευνα από το εξωτερικό και ελπίδα να διατηρήσουμε ότι διαύγεια μας επιτρέπεται. Ευτυχώς, ο κόσμος δεν προχωρεί με τα σταθμά της επαρχιακής Κωλοπετεινίτσας (όπου κι αν τοποθετείται, από downtown Manhattan έως Uptown London και πλατεία Κολωνακίου γωνία με Γκάζι). Υπάρχουν χιλιάδες σοβαροί άνθρωποι που δουλεύουν καθένας στο χώρο του και αγωνίζονται και θα αγωνίζονται μέχρι τελευταίας πνοής, χωρίς να πίνουν το όπιο της ματαιοδοξίας.

Στο διεθνές χωριό, οι νέες τεχνολογίες και η υποχώρηση της κλειστής εντοπιότητας, κάποια στιγμή θα απομονώσουν τους μονόφθαλμους αρχηγούς των γκέτο και θα τους κάνουν να φαίνονται τόσο ασήμαντοι όσο είναι.

Ελπίζω.

(υπογραφή: θα καταλάβατε, από το ύφος)

Comment posted by Anonymous on press-gr.blogspot.com : 19 Φεβρουάριος 2008 4:02 μμ

No comments:

Πηγή έμπνευσης: http://www.tvxs.gr/v12751

Το παρακάτω άρθρο αποτελεί ακόμη μια προσφορά στο μέλλον της πατρίδας μας (heimat)

Εμβόλιμη εισαγωγή/σύνοψη:
Βρίσκω αλλού ξημερωμένο όποιον δεν αντιλαμβάνεται την ανάγκη της βιωματικής σύνδεσης ανάμεσα στον τραγουδοποιό ή λαϊκό μουσικό και τον κόσμο. Η Lhasa τραγουδά σε δυο τρεις γλώσσες, αλλά είναι όλες δικές της, έχει ζήσει και ζει μέσα σε αυτές τις γλώσσες. Από την άλλη, η Αρβανιτάκη για παράδειγμα αγγίζει πολλούς ανθρώπους που δεν καταλαβαίνουν ελληνικά. Γιατί; Μα βέβαια, επειδή δεν μαϊμουδίζει, αλλά έχει αυθεντική φωνή που συχνά υπερβαίνει τα γλωσσικά και πολιτισμικά σύνορα, κάτι που ισχύει για κάθε μουσικό που έχει τα πόδια του στη γη, στο συγκεκριμένο, σε κάποιο πραγματικό τόπο. Από μια τέτοια στέρεη βάση μπορείς να ξεκινήσεις για να κάνεις όλων των ειδών τα πειράματα, αλλά προϋπόθεση είναι να αναγνωρίσεις το έδαφος όπου πατάς. Όλα τα υπόλοιπα είναι συμπώματα μιμητισμού, ναρκισιστικά πειράματα στο κενό.


...Λοιπόν, συνήθως δεν γίνομαι bitchy,
αλλά, επειδή έχει παραγίνει το πράγμα με την φόρα γε-γε των πολιτισμικών παραγωγών με όνειρα διεθνούς μεγαλείου (optional κομπολόϊ ή φράτζα) που χουρχουρίζουν ανοιχτόστομα καταπίνοντας το τελευταίο αφόδευμα του ΝΜΕ* αν βγαίνει ακόμα η χαζοφυλλάδα και καταντήσαμε τη Μόνικα ανίκανη να ψελλίσει το όνομά της χωρίς proforah... ήθελα να σας πω ότι τα αγγλοκεντρικά γκρουπάκια ψιλοανακατέβουν τη σούπα των υπολειμμάτων από τις προηγούμενες δεκαετίες της naive έκφρασης (λουλούδια, από τ'αυτιά ως την κωλότσεπη του Μόρισσι...), όταν ακόμη η κουλτούρα έβγαινε κυρίως από την μεταμοντέρνα Δύση και νομίζαμε ότι αυτή η μαυρίλα, η παραφορά, η θλίψη που ψυχανεμιζόταν το τέλος της ηγεμονίας της, αποτελούσε κοσμικό επιφαινόμενο, αυτό που οι φιλόσοφοι ονομάζουν "universal".

Η ποπ κουλτούρα βεβαίως βεβαίως, αργοπορώντας όσο έμενε κυρίαρχη η ΤV και με απίστευτη επιτάχυνση (να μη σκεφτώ καν τι γίνεται πια, στα χρόνια του Web2), έφτασε αισίως στον τοίχο του φυσικού ήχου, στον θόρυβο, στην απρόσωπη κυβερνοποπ, στα τυχαία ηχητικά συμβάντα... ξεπήδησαν οι πραγματικά ζωντανές και αυτονομημένες σκηνές fusion από την Βαρκελώνη μέχρι τη Λαχώρη και το Τόκυο. Πήρε φωτιά το τοπίο, εξατμίστηκε όλο. Και κολυμπάμε πια σε αυτό το ψυχονέφος... κολυμπάμε δίχως υποχρεώσεις σε άλλον πέρα από τη συνείδησή μας, σίγουρα δίχως σιγουριά, δίχως γνώση που να μην επιδέχεται αμφισβήτηση.

Έρχονται τώρα καθυστερημένα κάποιοι νοσταλγοί του μαζικού ροκ και της αυθεντίας... (οι λάτρεις του μπλε χαπιού) να μας πουλήσουν φούμαρα για μεταξωτές κορδέλλες. Nice old expression. Το ίδιο κάνουν και τα έμο υβρίδια, δεν λέω. Αρσενικό και θηλυκό, γιν γιαν. Nαι, ήθελα λοιπόν να πω, ότι it's OK, όποιος θέλει να πληρώσει για να χαζέψει τους περιφερόμενους με το τελευταίο χιτάκι, σιντάκι, ποντκαστάκι κλπ, ...it's OK, όποιος θέλει θα το κάνει και θα κατεβάσει και μερικές μπύρες και από κει και πέρα θα του αρέσει ότι κι αν κουδουνίζει μέσα στα αυτιά του, όπως γινόταν πάντα. Όμως, μη μας ζαλίζετε άλλο με το τελευταίο trend se agglikia glwssa... υπερθεματίζοντας αναίσχυντα! Γιατί εκεί που βρεθήκαμε ο κόσμος σήμερα... Τί αξίζει να ακούει κανείς;
Τί, πώς, πού...

Αφού μπορεί να κάνει remix κανείς την ίδια του τη ζωή, σερφάροντας στα δαιδαλώδη φιορδ με Σομαλούς και άλλους πειρατές, μαθαίνοντας καθημερινά κόλπα και ρουφώντας την μεμοραμπίλια που σέρνεται άπλετη στο διαδίκτυο: να βρίσκεται με τους φίλους του (επιτρέψτε μου: Gal Kosta, Shostakovich, Bliki Circus, Edgard Varèse, 武満徹, Henryk Górecki, Nusrat Fateh Ali Khan u know what I mean) ή μόνη/ος, με ένα καλό ζευγάρι ηχεία και να απολαμβάνει σύμμεικτα περιβάλλοντα, βιολογικών φρούτων με κρασί, πνοές φρέσκου αέρα, ησυχίας, ένα κίτρινο βιβλίο μέχρι να δύσει ο ήλιος και άμα λάχει, έναν υπνάκο, ακόμη και γιόγκα.

Κοινώς,
το τί σαρώνει την υφήλιο (πέρα από τη βλακεία),
το τι είναι διάφανο με υψηλές προδιαγραφές (πέρα από την κουνουπιέρα μου),
το τι αποτελεί ρευστό μεθυστικό ρόφημα (πέρα από το τσάι Ντε Νι) και
το τι είναι ασεβές (πέρα από την άρνηση να παραμυθιαστούμε κατά παραγγελία),

τα τέσσερα ως άνω και πολλά άλλα, αποτελούν σειρά ερωτημάτων που επιδέχονται πολλαπλές λύσεις, κατά τρόπο που αν ήταν πολυώνυμο δεν θα είχε απαραίτητα γραφική παράσταση συγκλίνουσα στα γκισέ κάποιου διασκεδαστηρίου ή άλλης νυχτερινής πίστας.

Καλή τύχη σε όλα τα παιδιά, καλή προσγείωση στα έπεα**.




*νάσιοναλ μιούζικαλ εξπρές
**πτερόεντα