Sunday, April 20, 2008

Ποτέ πιά πίσω στα δικά μας



Η αντίληψη του κατασκευασμένου κόσμου μας ως "δεύτερη φύση" (δηλ. έχοντας "ξεχάσει" πως ότι αντιλαμβανόμαστε είναι κατασκευασμένο, θεωρούμε το περιεχόμενο του κόσμου μας φυσικό και δεδομένο) μας αφαιρεί κάθε λόγο δράσης. Αν ο κόσμος προϋπάρχει, δεν μπορούμε να τον παράξουμε συνειδητά. Αντίθετα, είναι απλά, προς ανακάλυψη.

Η πολιτική υπό αυτές τις συνθήκες χάνει κάθε σχέση με την δημιουργικότητα.

Η τηλεόραση κατά το πλείστον κινείται σε αυτό το μήκος κύματος. Η δημοσιογραφία είναι αποκαλυπτική και παράγει θέαμα. Η σάτιρα το ίδιο. Ότι πάλι τείνει προς την κριτική, είτε περιπίπτει στις εξώτερες ζώνες χαμηλής θέασης ως δυσνόητο, ή θριαμβεύει μέσω του στερεότυπου καταγγελτικού λόγου. Ο κόσμος ακούει τα αναμενόμενα...
Υπάρχουν και κάποια δήθεν υψηλά προϊόντα που βολεύονται με τη χαμηλή τηλεθέαση της δημοσιοϋπαλληλικής περί τέχνης παραγωγής τους. Εξυπηρετούν μια συντηρητική κοινωνικο-οικονομική ατζέντα, δεν ενοχλούν στην ουσία κανένα, δεν προκαλούν παρά μόνο κάποιους εξ'ορισμού γραφικούς, δεν ερεθίζουν τα αντανακλαστικά του κατασταλτικού μέσου νου, ούτε θίγουν την κοινώς αποδεκτή καθημερινότητα ή την ισορροπία των σχέσεών μας.

Ως μέτρο σύγκρισης, αναλογιστείτε τα προβλήματα που αντιμετώπισε ο Orson Welles μετά τον πανικό που έφερε σκιαγραφώντας ραδιοφωνικά την επίθεση από τον Άρη, ο Χατζηδάκης στη διοίκηση του Τρίτου προγράμματος, αναλογιστείτε την παράκρουση της Λένας Πλάτωνος, του Γεωργίου Βιζυϊνού, το περιθώριο στις ταινίες του Νικολαΐδη και την ασυμβίβαστη δημιουργικότητα του Σταύρου Τορνέ (ποιός μιλά πια γι'αυτόν;), την περήφανη μοναξιά του Jean Genet που αναζήτησε το τέλος του από καρκίνο σε ένα ξενοδοχείο στη βόρεια Αφρική, την πορεία του William Burroughs στον φόνο, την ψυχωτική fractal γεωμετρία του έργου του Νίκου Γαβριήλ Πεντζίκη, την κάθε ιδιαίτερη παρουσία που πρόσβαλε τη μονοτονία της δεύτερης φύσης.

Το μη αναγνωρίσιμο μέσα στην άμεση πραγματικότητά μας (και όχι σε κάποια γκαλερί ή ειδικό ιδρυματικό χώρο) κινεί υποψία. Κατά τα άλλα, ότι δεν μεταφράζεται σε εύληπτο μιντιακό μήνυμα, εξαφανίζεται. Το σύστημα στρατολογεί τα τσιράκια του και οι νέοι καλούνται να ψωνίσουν εναλλακτική κουλτούρα με το κιλό στις μαζικές διοργανώσεις που μετατρέπουν τον πολιτισμό σε ποικιλία ασήμαντων προτάσεων στα ράφια του κάθε σούπερ μάρκετ "Γκάζι" και σε δημοκρατικά απανωτά φεστιβάλ με αμέτρητους συμμετέχοντες και πληθώρα χορηγών.

Το σύνθημα είναι "απόλαυσέ το", "follow your heart", "ζήσε τη στιγμή", "νοιώσε το ρυθμό", "just do it", "keep walking" και γενικά, μη τυχόν και κάνεις πίσω να σκεφτείς τι στο διάβολο είναι όλα αυτά.

Για κάθε τι υπάρχει μια ειδική ζώνη, ή όπως αναφέρει κάπου ο Pynchon στο Rainbow of gravity "κάθε πουλί έχει το κλαδί του και όλα είναι η ζώνη".

Ο θόρυβος δεν παύει ποτέ. Η κιτς υφή του κόσμου είναι πυκνή και λεία, χωρίς κενά.

Πέραν του δεδομένου κόσμου υπάρχει ένας τοίχος, το τέλος του κόσμου. Θα είχατε δει την αμερικάνικη ταινία, όπου όλα εξελίσσονταν σε ένα πλατώ και στο τέλος υπήρχε ο τοίχος/ταμπού.

Ο πολιτικός και ο καθείς, υπό αυτές τις συνθήκες δεν έχει ευθύνη για την δημιουργία του κόσμου, αλλά μόνο μια ευθύνη διεκπεραίωσης: παίζει ένα ρόλο, μιμείται τον εαυτό του όσο καλύτερα γίνεται.

Όμως η ανοίκεια πραγματικότητα εισρέει προσωρινά σπάζοντας τη συνέχεια αυτού του καθησυχαστικού ψέμματος. Τότε ο κιτς κόσμος (που δεν ανέχεται τα σκατά, τον θάνατο, τις παύσεις, τη σιωπή), παθαίνει σοκ μπροστά στο απρόβλεπτο που θεωρεί συνάμα απαράδεκτο. Όλοι θυμώνουν και μένουν με ανοιχτό το στόμα και "προκαλείται σάλος στη κοινή γνώμη"... και αναζητούνται ευθύνες. Βασικά, ανυπομονούμε να σπρώξουμε το δυσάρεστο γεγονός έξω από το οπτικό μας πεδίο! Η διαρκής τηλεοπτική επανάληψη της αναπαράστασης των θεωρούμενων απαράδεκτων συμβάντων κάνει ακριβώς αυτό: υποκαθιστά τα χάσματα της πραγματικότητας με μια ιδεολογικά προσδιορισμένη αναπαράσταση που δεν επιδέχεται περαιτέρω κριτική.

Παρ'όλ'αυτά, βρισκόμαστε όλοι υπό την συνεχή απειλή του ασυνείδητου φόβου που μας οδηγεί σε εμμονή στην ασφάλεια και μας εκτρέπει πολιτικά ώστε να παραδινόμαστε στους αυτόκλητους πατέρες και σωτήρες μας.

Το κιτς περιβάλλον που εγκαθίδρυσαν τα μέσα επικοινωνίας των μαζικών, τεχνικίστικων κοινωνιών και οι επαναστατημένες μάζες που απεχθάνονται την απροσδιοριστία (βλέπε λίγο και παλιότερα κείμενα όπως José Ortega y Gasset, revolt of the masses), παράγουν διαρκώς "απρόσμενα" ατυχήματα:
Περιβάλλον που καταρρέει, τρομοκρατία, απρόκλητες επιθέσεις και την επικρεμάμενη απειλή του μεγάλου ατυχήματος (βλέπε Paul Virilio).

Μήπως η απάντηση στο αδιέξοδο βρίσκεται στα λεγόμενα exopolitics και UFO? Έξω, έξω από δω, σε στυλ www.untoldmysteries.com

Λέω τώρα... μια και παθαίνω αλλεργία όταν ακούω τη γνωστή ατάκα των δελτίων ειδήσεων "και τώρα πίσω στα δικά μας".


(το κείμενο αναπτύσσει περαιτέρω σχόλιο της Μιράντας στο μπλογκ grbloopers.blogspot.com)

No comments:

Πηγή έμπνευσης: http://www.tvxs.gr/v12751

Το παρακάτω άρθρο αποτελεί ακόμη μια προσφορά στο μέλλον της πατρίδας μας (heimat)

Εμβόλιμη εισαγωγή/σύνοψη:
Βρίσκω αλλού ξημερωμένο όποιον δεν αντιλαμβάνεται την ανάγκη της βιωματικής σύνδεσης ανάμεσα στον τραγουδοποιό ή λαϊκό μουσικό και τον κόσμο. Η Lhasa τραγουδά σε δυο τρεις γλώσσες, αλλά είναι όλες δικές της, έχει ζήσει και ζει μέσα σε αυτές τις γλώσσες. Από την άλλη, η Αρβανιτάκη για παράδειγμα αγγίζει πολλούς ανθρώπους που δεν καταλαβαίνουν ελληνικά. Γιατί; Μα βέβαια, επειδή δεν μαϊμουδίζει, αλλά έχει αυθεντική φωνή που συχνά υπερβαίνει τα γλωσσικά και πολιτισμικά σύνορα, κάτι που ισχύει για κάθε μουσικό που έχει τα πόδια του στη γη, στο συγκεκριμένο, σε κάποιο πραγματικό τόπο. Από μια τέτοια στέρεη βάση μπορείς να ξεκινήσεις για να κάνεις όλων των ειδών τα πειράματα, αλλά προϋπόθεση είναι να αναγνωρίσεις το έδαφος όπου πατάς. Όλα τα υπόλοιπα είναι συμπώματα μιμητισμού, ναρκισιστικά πειράματα στο κενό.


...Λοιπόν, συνήθως δεν γίνομαι bitchy,
αλλά, επειδή έχει παραγίνει το πράγμα με την φόρα γε-γε των πολιτισμικών παραγωγών με όνειρα διεθνούς μεγαλείου (optional κομπολόϊ ή φράτζα) που χουρχουρίζουν ανοιχτόστομα καταπίνοντας το τελευταίο αφόδευμα του ΝΜΕ* αν βγαίνει ακόμα η χαζοφυλλάδα και καταντήσαμε τη Μόνικα ανίκανη να ψελλίσει το όνομά της χωρίς proforah... ήθελα να σας πω ότι τα αγγλοκεντρικά γκρουπάκια ψιλοανακατέβουν τη σούπα των υπολειμμάτων από τις προηγούμενες δεκαετίες της naive έκφρασης (λουλούδια, από τ'αυτιά ως την κωλότσεπη του Μόρισσι...), όταν ακόμη η κουλτούρα έβγαινε κυρίως από την μεταμοντέρνα Δύση και νομίζαμε ότι αυτή η μαυρίλα, η παραφορά, η θλίψη που ψυχανεμιζόταν το τέλος της ηγεμονίας της, αποτελούσε κοσμικό επιφαινόμενο, αυτό που οι φιλόσοφοι ονομάζουν "universal".

Η ποπ κουλτούρα βεβαίως βεβαίως, αργοπορώντας όσο έμενε κυρίαρχη η ΤV και με απίστευτη επιτάχυνση (να μη σκεφτώ καν τι γίνεται πια, στα χρόνια του Web2), έφτασε αισίως στον τοίχο του φυσικού ήχου, στον θόρυβο, στην απρόσωπη κυβερνοποπ, στα τυχαία ηχητικά συμβάντα... ξεπήδησαν οι πραγματικά ζωντανές και αυτονομημένες σκηνές fusion από την Βαρκελώνη μέχρι τη Λαχώρη και το Τόκυο. Πήρε φωτιά το τοπίο, εξατμίστηκε όλο. Και κολυμπάμε πια σε αυτό το ψυχονέφος... κολυμπάμε δίχως υποχρεώσεις σε άλλον πέρα από τη συνείδησή μας, σίγουρα δίχως σιγουριά, δίχως γνώση που να μην επιδέχεται αμφισβήτηση.

Έρχονται τώρα καθυστερημένα κάποιοι νοσταλγοί του μαζικού ροκ και της αυθεντίας... (οι λάτρεις του μπλε χαπιού) να μας πουλήσουν φούμαρα για μεταξωτές κορδέλλες. Nice old expression. Το ίδιο κάνουν και τα έμο υβρίδια, δεν λέω. Αρσενικό και θηλυκό, γιν γιαν. Nαι, ήθελα λοιπόν να πω, ότι it's OK, όποιος θέλει να πληρώσει για να χαζέψει τους περιφερόμενους με το τελευταίο χιτάκι, σιντάκι, ποντκαστάκι κλπ, ...it's OK, όποιος θέλει θα το κάνει και θα κατεβάσει και μερικές μπύρες και από κει και πέρα θα του αρέσει ότι κι αν κουδουνίζει μέσα στα αυτιά του, όπως γινόταν πάντα. Όμως, μη μας ζαλίζετε άλλο με το τελευταίο trend se agglikia glwssa... υπερθεματίζοντας αναίσχυντα! Γιατί εκεί που βρεθήκαμε ο κόσμος σήμερα... Τί αξίζει να ακούει κανείς;
Τί, πώς, πού...

Αφού μπορεί να κάνει remix κανείς την ίδια του τη ζωή, σερφάροντας στα δαιδαλώδη φιορδ με Σομαλούς και άλλους πειρατές, μαθαίνοντας καθημερινά κόλπα και ρουφώντας την μεμοραμπίλια που σέρνεται άπλετη στο διαδίκτυο: να βρίσκεται με τους φίλους του (επιτρέψτε μου: Gal Kosta, Shostakovich, Bliki Circus, Edgard Varèse, 武満徹, Henryk Górecki, Nusrat Fateh Ali Khan u know what I mean) ή μόνη/ος, με ένα καλό ζευγάρι ηχεία και να απολαμβάνει σύμμεικτα περιβάλλοντα, βιολογικών φρούτων με κρασί, πνοές φρέσκου αέρα, ησυχίας, ένα κίτρινο βιβλίο μέχρι να δύσει ο ήλιος και άμα λάχει, έναν υπνάκο, ακόμη και γιόγκα.

Κοινώς,
το τί σαρώνει την υφήλιο (πέρα από τη βλακεία),
το τι είναι διάφανο με υψηλές προδιαγραφές (πέρα από την κουνουπιέρα μου),
το τι αποτελεί ρευστό μεθυστικό ρόφημα (πέρα από το τσάι Ντε Νι) και
το τι είναι ασεβές (πέρα από την άρνηση να παραμυθιαστούμε κατά παραγγελία),

τα τέσσερα ως άνω και πολλά άλλα, αποτελούν σειρά ερωτημάτων που επιδέχονται πολλαπλές λύσεις, κατά τρόπο που αν ήταν πολυώνυμο δεν θα είχε απαραίτητα γραφική παράσταση συγκλίνουσα στα γκισέ κάποιου διασκεδαστηρίου ή άλλης νυχτερινής πίστας.

Καλή τύχη σε όλα τα παιδιά, καλή προσγείωση στα έπεα**.




*νάσιοναλ μιούζικαλ εξπρές
**πτερόεντα