|
still from the film: "it's in the water" 1998 |
Υπάρχει μια θεμελιώδης αρχή στον κονφορμισμό: δεν πρέπει να αμφισβητείται
ρητά μια συμβατική αφήγηση. Την αρχή αυτή εκμεταλλεύονται οι βιαστές όταν απαιτούν από το θύμα να σωπάσει. Ήτοι, να σεβαστεί την κοινωνική σύμβαση της ομαλότητας. Οι βίαιες πράξεις του κονφορμιστή είναι στον αντίποδα της τραγωδίας, είναι πράξεις ακατονόμαστες που διεκδικούν πάνω απ' όλα την ασημαντότητα και την ανυπαρξία και οδηγούν στην αδυναμία κορεσμού! Ως εκ τούτου, το έγκλημα κατά συρροή, είναι κατ' εξοχήν κονφορμιστική κατηγορία. Η απόλυτη κτηνωδία μπορεί κάλλιστα να ευδοκιμεί στις χαραμάδες του λόγου.
Βέβαια, το ζητούμενο για τους κονφορμιστές δεν είναι ποτέ η λογική συνέπεια. Όλα επιτρέπονται αρκεί να μην θίγουν την συμβατική αφήγηση της πραγματικότητας. Στις κοινωνίες που δεν διαθέτουν ισχυρό δικαιϊκό σύστημα, εννοείται ότι τα θύματα προτιμούν την σιωπή. Για να μην έρθεις σε σύγκρουση με μια κονφορμιστική κοινωνία, οφείλεις να υιοθετείς οποιοδήποτε επι μέρους στοιχείο συνάδει με τη συμβατική αφήγηση. Για να μην κινήσεις υποψίες, οφείλεις να το επινοείς κι ενίοτε να το φωνάζεις.
Η Χρυσή Αυγή και όχι μόνο (...το μεγαλύτερο μέρος του πολιτικοκοινωνικού μας συστήματος και οι θεσμοί του... δημόσια τηλεόραση, εκκλησία, πολιτικοί αρχηγοί, πολίτες) μιλούν την λεγόμενη ξύλινη γλώσσα, δηλ. μια αναμασημένη αφήγηση που δεν σοκάρει κανένα πλην όσων νοιώθουν αποξενωμένοι ήδη από το σύστημα (ένα σύστημα στο οποίο οι άνθρωποι με ενεργή κριτική συνείδηση απομονώνονται με τον ένα ή τον άλλο τρόπο: Δια της αδιαφορίας ή ακόμη και με αίσθημα μνησικακίας -ακριβώς όπως αποφεύγουμε καλού-κακού ένα αφώτιστο σοκάκι σε μιαν άγνωστη περιοχή). Τέτοιες είναι οι τιμωρίες που επιφυλάσσονται για τους "προδότες".
Κακά τα ψέμματα: αυτό που δεν γνωρίζουμε, δεν υπάρχει. Ο αναφομοίωτος λόγος, στο μεγάλο θέατρο των συμβάσεων, είναι συνήθως ισοδύναμος με την επίφοβη σιωπή. Και μόνο όταν μειωθούν στο επίπεδο της γραφικής εξαίρεσης (ή του τέρατος), μπορούν τα ανησυχητικά λόγια των άγνωστων ποιητών, να γίνουν αντιληπτά. Αποστεωμένα ήδη και αποκομμένα από την πηγή.
[Σε σχέση με τις δηλώσεις του Πέτρου Γαϊτάνου "υπέρ" της ΧΑ...] Όποιος κι αν είναι ο Γαϊτάνος κι ο κάθε Γαϊτάνος, τα κονφορμιστικά μέσα ενημέρωσης έχουν τυποποιήσει τον άνθρωπο. Δεν πρόκειται να μιλήσουν (αν δεν υπάρξει πίεση κι ανάγκη) για όσα έργα ή ιδέες αποσταθεροποιούν την κοινά αποδεκτή εικόνα του. Το ίδιο κάνει κι η ΧΑ. Ότι κάνει εν γένει και η ΕΡΤ, οι παπάδες κλπ. Υιοθετούν, ο καθένας τους, μόνο ένα κομμάτι της πραγματικότητας, αυτό που δεν είναι ανησυχητικό, αυτό που βολεύει. Αυτό κάνουμε συχνά ο ένας για τον άλλο. Αποφεύγουμε τις κακοτοπιές, αποφεύγουμε την πραγματικότητα.
Η ΧΑ είναι ο κονφορμιστικός μας εαυτός στη νιοστή δύναμη. Είναι
πιο ροζ κι από την Μπάρμπι, πιο κίτρινοι απ΄την ...Αυριανή, πιο μαύροι από τον τελευταίο νταβατζή ανήλικων πορνών. Είναι ένα πομπώδες τίποτα, μια "δούλα που καμώνεται την κυρία στον καθρέφτη". Είναι ο αλαλαγμός της αγέλης που στασίασε από φόβο. The final stroke to the revolt of the frustrated masses (πάνε πια οι εποχές που ο Ortega y Gasset ανέμενε καθώς οι μάζες στην Δύση κατανάλωσαν τα πάντα και δύουν φρικτά -αφοδεύοντας τον άνθρωπο ως αγέλες από ζόμπι).
Αναμένοντας την μετα-ανθρώπινη πανίδα των άπειρων υβριδίων, ας όψονται οι λογής κονφορμιστές των απερχόμενων ελίτ που έκαναν ότι περνούσε από το χέρι τους για να τσακιστούν στα βράχια τόσοι πολλοί νεοσσοί πριν γευθούν τον ουρανό της επερχόμενης αποδήμησης.